13. april 2007

Mørbrad i fad

Ingredienser:
ca. 1,5 kg afpudset mørbrad
1-2 glas perleløg
400 gram champignoner
2 dåser flåede tomater
75 cl. piskefløde
75 cl. Jean D'arc hvidvin
Salt
Peber
Ris

Tilberedning:
Skær mørbraden ud i skiver og bank bøfferne ud så de er 8-9 mm tykke.
Svits dem et minut på hver side på en varm pande.
Læg dem i et ovnfast fad (helst et pænt stort et).
Svits champignonerne så de tager lidt farve.
Læg dem ned blandt bøfferne i fadet.
I en dyb pande hældes væden fra de flåede tomater.
Denne varmes op og tilsættes piskefløde og hvidvin. når det er varmet igennem, tilsættes salt og peber.
Imens lægges de flåede tomater ned i bradepanden/fadet.
Sovsen hældes ned i bradepanden/fadet og sættes i ovnen i minimum en time ved 180 grader.
Husk at åbne en gang imellem og vend rundt i bøfferne og sørg for at der ikke er noget der tørrer ind eller bliver branket. Ekstra piskefløde og hvidvin kan tilsættes undervejs, hvis sovsen bliver lidt for tyk i det.
Hertil spises almindelige kogte ris og evt. flutes.

PS: Retten kan med fordel laves dagen/aftenen før, og så lige varmes i 30-35 minutter ved 180 grader når den skal spises. Dette gør at kødet har stået i køleskabet og suget noget af saften og kraften til sig og bliver dejlig mørt.

1 kommentar:

wrathalot sagde ...

jeg har lavet denne ret men i min desparation har jeg glemt at erverve mig noget jean D'arc vin åhhh hvem der bare kunne komme med noget vin til mig den svulstige DD skålede blondine "desperate" kom så tyr og red min dag '!